Thursday, March 26, 2009

8th EntRy : Hargai..

Slm..


Setelah sekian lme aku x update blog.. kini tiba msenye.. hak3..


Hargai..


Wat pengetahuan korg.. bru2 ni aku byk kedengaran ttg kematian.. mmber kt U ada dlm 2 org yg kehilangan ayh mrk.. so, pe yg aku nak highlight kt sini.. hargai ayh kita slagi mrk msih ada.. ayh kta mgkn kdg2 x brape stuju dgn kta dlm sesuatu tindakn atau keputusn yg kta amik.. tp kta kne fikir setiap pe yg dia smpaikn atau nasihat, suma ada tujuan..


“tp ayh aku fikirn kolot.. suma aku nak diorg bantah.. cmne 2?”


Korg da try sehabis daya korg ke? Lg pon pe yg korg mntk dari diorg? Mgkn pe yg korg nmpk baik tp d kedua mata diorg nmpk bnde 2 tidak sesuai bg korg.. aku bkn nak kata aku ni anak yg bgus tp skg ni aku nak try to be friendly with my dad.. utk makluman korg.. ayh aku kje outstation sjak ak tadika lg.. so cm xde ketua keluarga kt umah..


“best gler ko.. x dikongkong.. nak wat pape pon bleh..”


Klu nak pk ttg nafsu aku mmg la best.. kuar g mne2 aku suke.. boling mmg bantai 4 frame je slma weekday.. futsal tiap2 mlm.. klu ayh aku nak marah pon melalui telepon je la.. x pon sms je.. tadah je la telinga en.. nak tggu dia blik pon mmg jarang la.. 3 bulan skli..


Tp bla usia ak da meningkat (tua rupenye ak.. hak3) bru aku sedar.. byk bnde yg ak da t’lps sbg seorang anak dari segi tarbiah dari seorang ayah, kemesraan kekeluargaan, jdkan ayh sbg org yg bleh d bawa b’bincang ttg mslh2..


“emo gler wei..”


Haha.. x kisah la korg nak ckp pe.. klu ni yg korg fikirkn la.. klu slh ak mntk maaf.. x slh mntk maaf en?


Apa yg aku nak tekankn kt sini ialah slagi org tua kta ada hargailah mrk.. try jdkn ayah kta cm mmber kta.. aku just nak ingatkn la.. brpe rmai sgt la mmber kta yg bleh tolong kta atau yg bleh kta rujuk bla kta da dewasa dan seterusnya bla da b’rumah tangga? Hanya parent kta je yg mgkn bleh kta harapkn.. diorg da makan garam t’lbh dahulu dari kta (ayat ni da lapuk weh!).. diorg da harungi kehidupn yg bakal kta tempuhi.. konsepnye same je.. x kisah la zaman dlu ke.. skg ke.. akn dtg ke.. sumanye sama.. cubala korg bayangkn plak korg dlm situasi diorg.. bkn sng nak jd seorg ketua keluarga..


Knpe aku byk ckp psl ayh je? Slalunye rmai remaja ada mslh dgn ayh la.. mak suma syg.. x gitu?

Mgkn ada antara pembaca yg x stuju dgn aku.. 2 korgnye pdpt msing2 la.. sory la klu akunye ayat x teratur.. phm2kn je la eh.. haha.. aku ni pon byk dosa dgn parent.. doakn la yg t’baik la bg aku..


Slm..


Munzir@a5-00-05c,uniten,putrajaya

No comments: